Misje pokojowe - informacje ogólne
INFORMACJE OGÓLNE
Misje pokojowe/obserwacyjne/operacje zarządzania kryzysowego są jednym z narzędzi dostępnych dla społeczności międzynarodowej mającym na celu rozwiązywanie konfliktów i zapobieganie wojnom domowym w regionach nieustabilizowanych. Służą również odbudowie strat będących następstwem trwania konfliktu oraz zapewnieniu wolnych i uczciwych wyborów czy referendów.
Misje pokojowe ONZ
Karta NZ przewiduje, że w celu utrzymywania pokoju i bezpieczeństwa na świecie, wszystkie państwa członkowskie ONZ winny użyczyć organizacji niezbędnych sił zbrojnych i infrastruktury. Podstawą prawną utworzenia misji jest Rezolucja Rady Bezpieczeństwa ONZ, która określa mandat misji. Kierownictwo nad zarządzaniem misją pokojową sprawuje Sekretarz Generalny ONZ, który składa Radzie raporty o przebiegu misji oraz wyznacza Specjalnego Przedstawiciela (SRSG – Special Representative of the Secretary General) sprawującego kontrolę bezpośrednio na miejscu misji. Misje wspiera utworzony w 1992 roku Departament Misji Pokojowych ONZ (DPKO).
Unijne operacje zarządzania kryzysowego
Pod auspicjami Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (EEAS – European External Action Service) – korpusu dyplomatycznego Unii Europejskiej m.in. działają:
Dyrektoriat Planowania i Zarządzania Kryzysowego (Crisis Management & Planning Directorate - CMPD) – jednolita, cywilno-wojskowa struktura planowania strategicznego misji i operacji oraz Cywilne Centrum Planowania Operacyjnego (Civilian Planning & Conduct Capability - CPCC) – stała struktura odpowiedzialna za samodzielne operacje o charakterze cywilnym w ramach Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony (CSDP). Centrum zapewnia efektywne planowanie, koordynowanie oraz prowadzenie cywilnych operacji zarządzania kryzysowego. Dyrektor CPCC jest Dowódcą Operacji Cywilnych.
Podstawą prawną utworzenia operacji/misji unijnej jest Decyzja Rady UE. Decyzja określa m.in. cele, zadania i strukturę misji, obowiązki jej szefa i personelu, budżet oraz czas trwania.
Wydatki związane z udziałem kontyngentów policyjnych poza granicami RP finansowane są z budżetu państwa, w części ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Jeśli środki finansowe na ten cel nie zostały uwzględnione w wymienionym budżecie, zapewnia je Rada Ministrów (art. 145g Ustawy o Policji).
DZIAŁALNOŚĆ POLSKICH KONTYNGENTÓW POLICYJNYCH
Historia
Polska Policja uczestniczy w misjach pokojowych Narodów Zjednoczonych od 27 marca 1992 roku. Minister Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych utworzył polską grupę policyjną w Siłach Ochronnych Organizacji Narodów Zjednoczonych w Jugosławii (UNPROFOR) w ramach którego służbę pełniło 30 polskich policjantów. Wypełniali zadania w zakresie:
- obserwacji oraz inspekcji;
- przestrzegania praw człowieka;
- pomocy instytucjom międzynarodowym w dystrybucji pomocy humanitarnej.
1. Polscy policjanci dotychczas pełnili służbę pod auspicjami:
Organizacji Narodów Zjednoczonych:
- UNPROFOR – teren byłej Jugosławii (1992 - 1995);
- UNGCI Irak (1995 - 1996);
- UNTAES Chorwacja (1996 - 1998);
- UNIPTF Bośnia i Hercegowina (1996 - 2002);
- UNMOT Tadżykistan (1998 - 2000);
- UNMIK Kosowo (1999 - 2008);
- UNOMIG Gruzja (2003 - 2009);
- UNMIL Liberia (2004 - 2018).
2. Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie:
- Chorwacja (1998 - 2001).
- na Ukrainie - Specjalna Misja Obserwacyjna OBWE (OSCE SMM Ukraine): od 2016 r. - łącznie 2 policjantów.*
Od początku zaangażowania Policji w misje zagraniczne do służby w ramach kontyngentów policyjnych funkcjonariuszy delegowano 4.030 razy.*
3. Unii Europejskiej:
- PROXIMA Macedonia (2003 - 2005);
- EUPM Bośnia i Hercegowina (2003 - 2012);
- AMIS II Sudan (2005 - 2006);
- EUPOL Afganistan (2007 - 2016);
- w Iraku – Misja Doradcza Unii Europejskiej w Iraku (2021 – 2022).
4. Unii Zachodnioeuropejskiej:
- MAPE Albania (1997 - 2001).
5. Inicjatywy Departamentu Stanu USA
- Polski Kontyngent Policyjny dla Wsparcia Irackich Sił Policyjnych w Republice Iraku (2004 - 2005)
Podczas oddelegowania do służby w ww. kontyngentach policyjnych śmierć poniosło 3 polskich policjantów a 52 zostało rannych.
Współczesność
Aktualnie poza granicami kraju polscy policjanci pełnią pod auspicjami:
1. Unii Europejskiej:
- w Gruzji - Misja Obserwacyjna Unii Europejskiej (EUMM Georgia):
od 2008 r. - łącznie 69 policjantów;* - w Kosowie - Misja Unii Europejskiej w zakresie praworządności (EULEX Kosowo):
- Jednostka Specjalna Polskiej Policji - łącznie 3317 policjantów (z czego 1746 w ramach UNMIK i 1571 w ramach EULEX);*
- eksperci - łącznie 45 policjantów;* - na Ukrainie - Misja Doradcza Unii Europejskiej na Ukrainie (EUAM Ukraine):
od 2015 r. - 9 policjantów.*
2. Organizacji Narodów Zjednoczonych:
- w Sudanie Południowym - Misja Organizacji Narodów Zjednoczonych w Sudanie Południowym (UNMISS) – od 2022 r. – łącznie 3 policjantów.
REGULACJE PRAWNE dot. KONTYNGENTÓW POLICYJNYCH
- Ustawa o Policji z dnia 6 kwietnia 1990 r. (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1882 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 listopada 2002 r. w sprawie uprawnień i obowiązków policjantów delegowanych do pełnienia służby poza granicami państwa (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1815 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie należności pieniężnych otrzymywanych przez policjantów delegowanych do służby poza granicami państwa w kontyngencie policyjnym (Dz. U. z 2002 r. Nr 192 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2003 r. w sprawie zatrudniania pracowników w kontyngentach policyjnych oraz ich wynagradzania (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 416 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu finansowania i działania kontyngentu policyjnego wydzielonego do realizacji zadań poza granicami państwa (Dz. U. z 2003 r. Nr 23 poz. 188),
- Ustawa o weteranach działań poza granicami państwa z dnia 19 sierpnia 2011 r. (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2055 z późn. zm.)
* stan na styczeń 2023 r.